طریق وصل

۲۹ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است


تقوا و صبر دو کلید بهشت هستند که در دست و زبان آدمی است! اگر از چیزی ناراحت شدی، زود زبانت را به حرف ناسزا برنگردان؛ بلکه برعکس به طرف خود محبت کن.


آیا کسی که گناه کبیره زیادی انجام داده است بعد از توبه می تواند ب مقامات بالا برسد؟
چرا نمیتواند؟
او طبق وظیفه اش عمل کند. نماز هایی که نخوانده است قضا کند، روزه هایی را که نگرفته است بگیرد. اگر مال مردم را خورده پس بدهد،اگر خمس نداده است بدهد، اینها را عمل کند مثل آدمی که تازه از مادر متولد شده.
.

خیر در رضایت پدر و مادر است
افرادی که پدر و مادر از آنها راضی بودند، دست به هر چه زدند طلا شده است. افرادی هم که پدر و مادر از آنها راضی نبودند، هر چه می زنند، به درب بسته می خوردند. همیشه هم سئوال دارند که چرا ما هر کاری می کنیم، جور نمی شود؟ نمی دانند علتش چیست؟ می گوید پدر و مادرم از من راضی هستند. بله، شاید در زمان حیات از شما راضی بودند، اما حالا که مُرده اند چون یادشان نکردی، از تو ناراضی شدند. حالا که فوت کردند، آیا برایشان کار خیری کرده ای؟ این که هر چه تلاش می کنی نمی شود، به خاطر نارضایتی پدر و مادر است. پدر و مادرتان را خیلی مراعات کنید.

یکى از شاگردان مرحوم شیخ رجبعلى خیاط مى گفت بعد از فوت مرحوم شیخ ایشان را در خواب دیدم از او سوال کردم ، در چه حالى ؟ گفت : فلانى ، من ضرر کردم ! با تعجب گفتم : تو ضرر کردى ، چرا؟ فرمود: زیرا خیلى از بلاها که بر من نازل مى شد با توسل آنها را دفع مى کردم اى کاش حرفى نمى زدم چون الان مى بینم براى آنهایى که در دنیا بلاها را تحمل مى کنند در اینجا چه پاداشى مى دهند.

◆ نماز اول وقت خیلی مهم است، اگر می‌بینی گره در کارت افتاده یا زندگی‌ات نمی‌چرخد، نماز اول وقت را دریاب! قطعاً در زندگی تأثیر دارد. از نماز اول وقت و با حضور قلب به همه جا می‌توان رسید.
 
◆ یکی دیگر از کارهایی که گشایش در زندگی را به همراه دارد، چله‌نشینی است. لازم هم نیست از همان ابتدا چهل روز را امساک کند، همه که نمی‌توانند. می‌توان چله ترک گناه گرفت، یعنی انسان با خودش عهد کند از امروز تا چهل روز مثلاً دروغ نگوید، غیبت نکند، به نامحرم نگاه نکند. وقتی موفق به ترک یک گناه شدیم، یک معصیت دیگر را نیت کنیم که ترک کنیم. آن وقت می‌بینید که چه اثراتی در زندگی دارد.
◆ در این شب بزرگ و در مواقع دعا، برای دیگران دعا کنیم و در حق همگان! برای خودمان دعا نکنیم، دعای عام بکنیم. مگر از خدا کم می‌شود که ما به جای دعا برای دوست و آشنا و اطرافیان، برای همه مردم تهران دعا کنیم؟ برای کل کشور دعا کنیم؟ برای مسلمانان گرفتار در مصر، سوریه، عراق، افغانستان و لبنان و ... دعا کنیم؟
- امام حسن(علیه السلام) نقل می‌کنند که یک شب تا سحر به دعاهای مادرشان گوش کردند، دیدند حضرت زهرا(سلام الله علیها) حتی یک کلمه هم برای خود و خانواده دعا نکردند، مرتباً برای همسایه‌ها و دیگران دعا کردند. ما هم یاد بگیریم دعای عام کنیم، دعای ما در حق خودمان معلوم نیست مستجاب شود اما در حق دیگران می‌شود، چون ما اگر گناهکار هم باشیم، گناهمان برای خودمان است نه دیگران.


برای خدا ریا کنید.


هر وقت شیطان سراغ شما آمد و به شما گفت که «ریا کن»، به یاد این حدیث بیفتید و ریا نکنید. خدای تبارک و تعالی به ریا کار می
فرماید: «ای ریاکار! برای چه ریا می کنی؟ برای این ریا می کنی تا در دل مردم جا باز کنی و مرید پیدا کنی و مردم مرید تو شوند؟ تو بیا خالص شو و همه ی کارها را برای من انجام بده، من بیشتر برای تو مرید درست می کنم و محبت تو را بیشتر در دل مردم می اندازم.»
این تجربه ی عمر ماست و به چشم دیده ایم کسانی که خالص بوده اند، مریدانشان بیشتر بوده است. اگر انسان این حدیث را همیشه یادش باشد، هیچ وقت برای کسی کار نمی کند و هیچ وقت ریا نمی کند.


آیت الله کشمیری (ره) در مراجعات برخی از افراد که از وسوسه های نفسانی شکایت می نمودند، می فرمود:
قرائت آیه الکرسی و سوره های فلق و ناس برای دفع وسوسه های نفسانی موثر است.
و نیز توصیه میفرمودند که هنگام ورود به خانه سوره توحید را قرائت کنید که فقر را از خانه بیرون می برد.

هیچکس را از رحمت خدا نباید محروم کرد،‌چرا که دست ما نیست؛ به دست اوست سبحانه و تعالی. اگر کسی به شما التماس دعا گفت،‌بگو دعا میکنم. اگر گفت آیا خدا گناهان مارا می آمرزد بگو : می آمرزد


از دعاهای بعد از نماز غافل نشوید.
هیچ دعایی را کوچک نشمارید، شاید استجابت در همان دعا باشد. بعد از هر نماز دست خود را بلند کن و حاجت از خدا بخواه، هرکس بعد از نماز یک دعا پیش خدا محل دارد که حاجت بگیرد،‌آن وقت بلند می شود و میرود. تا نماز خود را خواندی بلند نشو، برو و تعقیبات بخوان،‌دعا بخوان.
همانطور که بادبادک بدون دنباله بالا نمی رود،‌نمازم بدون تعقیبات بالا نمی رود.
بعد از نماز حتما تعقیبات بخوان، بنشین در ِ خانه خدا و گدایی کن و حاجت بخواه،‌شاید همین امشب دعایت گرفت.
انسان باید در گدایی از خدا سماجت کند، خود خدا می فرماید: «اُدعوُنی اَستَجِب لَکُم» شما بخوانید مرا، من دعایتان را مستجاب می کنم.



چون بیست سال تمام چشم را کنترل کرده بودم، چشم ترس برای من آمده بود، چنان که هر وقت می خواست نا محرمی وارد شود از دو دقیقه قبل خود به خود چشم هایم بسته می شد و خداوند به من منت گذاشت که چشم من بی اختیار روی هم می آمد و آن مشقت از من رفته بود.